زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟
سرخط خبرها

فریدون عباسی: نباید شفافیت به رأی دادن پوپولیستی ختم شود | باید از برجام خارج شویم

  • کد خبر: ۱۶۰۸۶۵
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
فریدون عباسی: نباید شفافیت به رأی دادن پوپولیستی ختم شود | باید از برجام خارج شویم
نشست سخنرانی و پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «روند پيشرفت دانش و فناوری هسته‌ای»، عصر دیروز به میزبانی بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تالار اجتماعات دانشکده علوم پایه برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نشست سخنرانی و پرسش و پاسخ دانشجویی با عنوان «روند پيشرفت دانش و فناوری هسته‌ای»، عصر دیروز به میزبانی بسیج اساتید دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در تالار اجتماعات دانشکده علوم پایه برگزار شد. سخنرانی این نماینده مجلس اگرچه به میزبانی بسیج اساتید برگزار می‌شد اما با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف، پاسخ عباسی به سؤالات و واکنش دانشجویان با حواشی مختلفی همراه شد.

از تهدیدزدایی تا تنش‌زدایی

فریدون عباسی در ابتدای این همایش ضمن مرور مسیر دستیابی دانشمندان ایرانی به فناوری هسته‌ای و آسیب‌هایی که براساس برجام به توسعه این دانش وارد شد، اظهار کرد: در پرونده هسته‌ای، رویکرد نظام از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون همواره متناظر با تهدیدزدایی بوده تا اگر کشور‌های غربی اراده کردند که ایران به دانش غنی‌سازی در هیچ سطحی دسترسی پیدا نکند، دانشمندان انقلابی با اراده و ایمان خود این تهدید را به فرصت تبدیل کنند و از پرونده تهدیدزدایی بشود. با این حال، رویکرد دولت آقای خاتمی و روحانی ناظر بر تنش‌زدایی بود؛ به این معنا که روابط ایران با غرب هیچ‌گاه دچار تنش و آشوب نشود و لذا برای جلب رضایت اروپا و آمریکا، همه‌چیز را یا تقدیم دشمن کردند و یا نابود ساختند.

وی افزود: در دولت روحانی، رآکتور ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراک به‌طور کامل نابود شد درحالی که این امکان وجود داشت تا در سایه استمرار غنی‌سازی اورانیوم فلزی به پلوتونیوم لازم برای تأمین برق موردنیاز خود دسترسی پیدا کنیم، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، رویکرد تهدیدزدایی به‌گونه‌ای انجام شد که همه‌چیز را دادند و اکنون ویرانه‌هایی باقی مانده که احیای آن‌ها به زمان و صرف هزینه نیاز دارد.

باید از برجام خارج شویم

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صیانت از ظرفیت نیروی انسانی نخبه و دانش هسته‌ای گاهی در گرو پیشگیری از نشر برخی اطلاعات است، خاطرنشان کرد: سلاح هسته‌ای دو وجه دارد؛ یکی مواد و دیگری فناوری؛ به این معنا که باید ابتدا سوخت داشته باشید و سپس با دانش کافی، فرآوری آن را آغاز کنید. ما دانش لازم به هر میزان که تصورش را بکنید در اختیار داریم، هم‌چنین اگر رآکتور اراک تعطیل نمی‌شد، ما تا سال ۱۳۹۴ هم می‌توانستیم به هر میزان از پلوتونیوم که بخواهیم دسترسی پیدا کنیم. البته نه به‌عنوان منبع سلاح بلکه به‌عنوان سوخت انرژی آینده؛ به‌گونه‌ای که این پلوتونیوم در خدمت تأمین انرژی کشور قرار بگیرد، اما برجام کاری کرد که ما تا ابد از پلوتونیوم محروم شویم و به همین دلیل است که ماندن بر برجام حتی به اندازه لحظه‌ای به صلاح کشور نیست.

وی ادامه داد: هرگاه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی در یک جامعه فزونی یافت، جاسوسی و اقدامات خرابکارانه برای ضربه زدن به آن نیز تشدید می‌شود. این یک حقیقت است. امروزه ایران اسلامی در سطحی از دانش هسته‌ای قرار دارد که با انفجار متقارن، امکان ایجاد الماس مصنوعی را به دست آورده و این موضوع حتی به کارشناسان آژانس هم اطلاع داده شده است، اما برجام و محدودیت‌های آن همچنان برای کشور هزینه‌ساز است و تعجب می‌کنیم از دولت آقای رئیسی که پس از نجات کشور، همچنان به این تعهدنامه پایبند مانده و با خروج آمریکا، ایران هنوز به آن متعهد است.

نباید شفافیت به رأی دادن پوپولیستی ختم شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در حوزه شفافیت آرای نمایندگان تصریح کرد: این شفافیت چه مشکلی از شما حل می‌کند که پیگیر آن هستید؟ شما می‌خواهید من به افزایش حقوق معلمان، پرستاران و همه اقشار و آحاد ملت رأی بدهم؟ آیا مفهوم شفافیت از نظر شما این است که نماینده به جای در نظر گرفتن صلاح کشور، رأی پوپولیستی به صندوق بیندازد؟ وقتی بحث از شفافیت می‌شود، مقصود شفافیت در همه شئون و عرصه‌هاست یعنی زد و بند‌ها و سوءاستفاده‌ها رسوا شود نه اینکه اطلاعات امنیتی، اقتصادی و منافع کشور را در رسانه‌ها اعلام کنیم که دشمن از آن‌ها باخبر شود. دشمن این‌طور آگاه می‌شود که گلوگاه‌های اقتصادی و امنیتی کجاست. این به ضرر کشور تمام می‌شود.

وی تأکید کرد: من به شفافیت آرای نمایندگان رأی مثبت دادم، اما حقیقت آن است تا زمانی که قانون شفافیت آرای نمایندگان به‌طور رسمی به تصویب نرسد، نباید اجرا شود. این مسئله شفافیت موضوع مهمی است و نباید دستاویز سوءاستفاده‌های سیاسی شود. نباید این‌قدر فشار بیاورید و به زور بخواهید مسئله‌ای را به تصویب مجلس برسانید. اگر فقط من خودم به‌تن‌هایی در مجلس باقی بمانم، بازهم حاضر نیستم تحت‌فشار صدا و سیما به موضوعی رأی بدهم که دروغ‌گویان مدافع شفافیت سعی در تحمیل آن دارند.

مردم ظرفیت شفافیت آرای نمایندگان را ندارند

عباسی گفت: حقیقت این است که مردم ما امروز ظرفیت شفافیت آرای نمایندگان را ندارند، زیرا وقتی یک نماینده اعلام می‌کند که به برجام رأی داده، در حوزه انتخابیه به او فشار وارد می‌کنند که چرا این کار را کردی. این شفافیت به درد نمی‌خورد تا وقتی که از چپ و راست هنوز افراد افراطی در جامعه حضور دارند. باید ظرفیت پیش‌نیاز شفافیت پیش از تصویب آن در کشور به وجود بیاید؛ ظرفیتی همچون احزاب که حمایت رسمی و پشتیبانی قابل‌اعتنایی از نماینده ایجاد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->